آموزشی

انواع چراغ‌ خودرو و کاربرد آن

تمامی خودروهایی که ساخته می‌شود برای ایمنی و زیباسازی نیاز به چراغ‌های مختلفی است تا بتوانند به سلامتی راننده و سرنشینان و سایر رانندگان و رهگذران را تضمین کند. بیشترین و مهم‌ترین کاربرد چراغ‌ها‌ی خودرو در هنگام شب است تا بتوان افراد و سایر خودروها را به خوبی شناسایی کرد. انواع چراغ‌ خودرو وجود دارد که فصد داریم به صورت کامل آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

سیستم روشنایی خودروها

 

زمانی که صحبت از سیستم روشنایی خودروها می‌شود در واقع شامل چراغ جلو، فلاشرهایی که در جلو، عقب و کنار یا حتی سقف خودرو، چراغ عقب و غیره است. این سیستم باعث می‌شود تا مسیر برای کاربر خودرو روشن شود همچنین منجر به شناسایی خودرو توسط دیگران می‌شود در ضمن نیز پیام‌هایی به دیگران مخابره می‌کند اینکه اتومبیل چه اندازه‌ای داشته و چه سرعتی دارد و اینکه در چه موقعیتی در حال حرکت است. این دست از پیام‌ها برای سایر خودروهای دیگر به ویژه زمانی که خیابان‌های پرترافیک است و سرعت بالا است؛ اهمیت بسزایی دارد. از همین رو تلاش شده است که از رنگ‌های مشخص و استاندارد استفاده شده است تا رانندگان خودرو سرگردان نشوند و تکلیف روشن باشد.

 

انواع چراغ‌ خودرو

 

انواع روشنایی و چراغ‌های موجود در یک خودرو شامل:

  1. چراغ‌های ترمز
  2. چراغ بزرگ جلو
  3. چراغ خطر
  4. چراغ مه شکن
  5. چراغ‌های راهنما
  6. چراغ کوچک جلو
  7. چراغ‌های گردان
  8. چراغ‌های دنده عقب
  9. چراغ‌های عقب خودرو
  10. چراغ‌های پلاک خودرو

 

انواع چراغ داخل کابین

 

  • چراغ نقشه‌خوانی
  • چراغ جعبه داشبورد
  • چراغ صندوق عقب
  • چراغ‌های مطالعه سرنشین عقب
  • چراغ‌های صفحه نشان‌دهنده‌ها و پنل جلوی راننده

۱. چراغ‌های ترمز

 

یکی از مهم‌ترین چراغ‌های خودرو تحت عنوان چراغ ترمز است. چنانچه که پلیس مطلع شود که چراغ ترمز شما مشکل دارد حتما با شما برخورد جدی‌تری خواهد شد. زمانی که در سرعت‌های مختلف و بافاصله‌های مختلف در مقایسه با سایر خودروهای دیگر حرکت می‌کنید، تنها راه درک این است که ماشین جلویی چه رفتاری انجام می‌دهد.
زمانی که ماشین جلویی ترمز می‌کند شما متوجه نمی‌شوید و با همان سرعت تصادف خواهید کرد. این چراغ‌ها از زمانی که شما اقدام به ترمز می‌کنید تا پایان آن روشن می‌مانند. چراغ‌های ترمز در بخش عقب خودرو قرار می‌گیرند و شامل یک یا دو عدد هستند. طلق یا عدسی این نوع چراغ‌ها قرمز رنگ است.

 

۲. چراغ بزرگ جلو

 

مهم‌ترین کاربرد استفاده از سیستم روشنایی خودرو در قسمت جلوی اتومبیل به چشم می‌خورد. در این بخش شما با نور بالا و نور پایین و توسط مه شکن و چراغ بغل و غیره روبرو خواهید شد.

 

نور پایین

 

اغلب رانندگان خودرو تلاش می‌کردند که از این نور استفاده کنند. آن‌ها برای روشن کردن سطحی که دارند روی آن رانندگی می‌کنند؛ از این روشنایی استفاده می‌کنند. مزیتی که دارد این است که مشکلی برای رانندگان یا عابران که به سمت خودرو می‌آیند ایجاد نمی‌کند؛ اینطور که موجب می‌شود تا چشمان شما به واسطه نور زیاد خیره بماند و نتوانید به صورت صحیح چراغ را نصب کنید.

 

نور بالا

 

در سیستم روشنایی جلویی خودرو استفاده می‌شود. البته این نور در زمان‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که رفت و آمد بسیار کم است. این نور به دلیل اینکه کنترل نشده است و موجب خیرگی چشم رانندگان و عابران می‌شود؛ معمولا توصیه نمی‌شود. تنها در صورتی که شرایط خاصی وجود داشته باشد، توصیه می‌شود که از آن استفاده کنید. رانندگان از این نور برای علامت دادن به سایر خودروها یا عابران استفاده می‌کنند.

چراغ‌های بزرگ جلو طراحی استاندارد خاصی ندارد و مطابق با شکل و شمایل هر خودرو طراحی می‌شوند. هر شرکتی برای خودش طراحی‌های خاصی دارد. چراغ‌های بزرگ جلو از دو بخش اصلی تقسیم شده است. بخش اول کاسه چراغ است که کره‌ای شکل است، سطح آن نیز از جیوه است تا نور تولید شده در آن انعکاس خوبی داشته باشد و بیشتر به چشم بیاید. چراغ‌ها را در مرکز این کاسه طراحی می‌کنند. چراغ با فنر یا حلقه نگهدارندِ پلاستیکی وصل می‌شود و در جای خود ثابت قرار می‌گیرد.

بخش دوم بلوری یا عدسی چراغ است که روی کاسه چراغ قرار می‌گیرد و با کاسه یکی است تا از ورود گرد و خاک و آب به داخل کاسه جلوگیری شود. سطح عدسی از منشورهای بلورین ساخته شده است که به منظور مدیریت پرتوهای نور لامپ استفاده می‌شوند.

 

۳. چراغ خطر

 

خودروسازان در زمینه طراحی سیستم روشنایی خودرو، چراغ‌های خطر را طراحی کرده‌اند. از این چراغ‌ها در شرایط خاص مانند نور کم، تاریکی، مه، تغییر در شکل و حرکت خودرو و غیره را به سایرین این پیام را منتقل می‌کند که این خودروها در این شرایط وجود دارند. معمولا این چراغ‌ها در قسمت عقب و روی بدنه خودرو نصب می‌شوند. در هر سمت خودرو یکی از آن‌ها نصب می‌شود.

 

۴. چراغ مه شکن

 

در زمان رانندگی یا مه آلود بودن جاده از این نوع چراغ استفاده می‌شود. نور چراغ مه شکن به رنگ سفید یا زرد است که سطح جاده را به صورت واضح و روشن برای شما مشخص می‌کند تا در سرعت‌های پایین بتوانید مسیرتان را پیدا کنید. در مسیرهای پر از پیچ و خم و در زمان بارندگی و مه، استفاده از این نوع چراغ‌ها ضروری است زیرا بدون آن‌ها در طول مسیر دچار مشکل خواهید شد.

 

چراغ‌های مه شکن دو عدد است که در مجاورت چراغ‌های بزرگ قرار می‌گیرند. از این چراغ‌ها در زمان‌هایی که هوا برفی؛ بارانی و مه است استفاده می‌شود. خودروهای جدیدی که امروزه ساخته می‌شوند طراحی این نوع چراغ‌ها در قسمت جلوی ماشین است. وجود مدار الکتریکی این چراغ‌ها مجزا از مدارات چراغ‌های بزرگ جلو و دیگر چراغ‌ها مستقل طراحی شده است.

 

۵. چراغ راهنما

 

حیاتی‌ترین بخش سیستم روشنایی خودرو چراغ راهنما یا چشمک‌زن یا فلاشر است. این چراغ‌ها در گوشه چپ و راست، جلو و عقب خودرو طراحی شده‌اند. معمولا زمانی که خودرو در مسیر خود تغییر جهت می‌دهد این چراغ‌ها به کار می‌افتند تا سایر رانندگان خودرو حاضر در جاده بتوانند متناسب با آن واکنش نشان دهند. نوری که از چراغ‌های راهنما منعکس می‌شود زرد رنگ است. از سایت‌های معتبر فروش اینترنتی لوازم یدکی خودرو می‌توانید انواع چراغ راهنما را سفارش دهید.

 

۶. چراغ کنار یا کوچک جلو

 

در بعضی از خودروها شاهد هستیم که از چراغ کنار استفاده می‌شود. البته استفاده از این چراغ‌ها عمومیت ندارد. این چراغ‌ها در هنگام پیچیدن یا تغییر جهت خودرو، روشن شده و مسیر را برای راننده تعیین می‌کند.
در برخی از اتومبیل‌ها چراغ کنار به چراغ راهنما و چراغ دنده عقب متصل می‌شود تا عملکرد بهتری داشته باشد. اغلب این نوع چراغ‌ها روی آینه بغل قرار می‌گیرند که البته در برخی از خودروها بر روی بدنه آن‌ها طراحی می‌شوند.

 

۷. چراغ گردان

 

این نوع چراغ‌ها عمومیت زیادی برای رانندگان ندارند تنها برای نیروهای امدادی و امنیتی و پلیس و آتش‌نشانی‌ها کاربرد دارد. این دست از چراغ‌ها حامل پیام‌هایی برای رانندگان سایر خودروها هستند تا مسیر راه را باز کنند. اغلب این چراغ‌ها در انواع چراغ‌های گردان تولید می‌شوند. در نمونه‌های جدیدتر از سیستم مجهز چشمک‌زن ال ای دی استفاده می‌شود. رنگ‌هایی که در این نوع چراغ‌ها استفاده می‌شود اغلب آبی، قرمز و زرد است. در مجاورت آن نیز از آژیر و آمپلی‌فایر طراحی شده است تا رانندگان خاص آن‌ها کنترل بیشتری بر مسیر داشته باشند.

 

۸. چراغ‌های پلاک خودرو

 

چراغ‌های پلاک خودرو در بخش عقب و جلو خودرو طراحی می‌شود. چراغ‌های بالا یا طرفین پلاک طراحی می‌شود که در شب می‌توان آن را به راحتی خواند. تعداد چراغ‌های راهنمای به کار رفته شده در طراحی خودرو دو عدد است که در بخش عقبی خودرو است. البته این موضوع بستگی به طراحی دارد شاید در بعضی خودروها تعداد این چراغ‌ها با همدیگر متفاوت است.

 

۹. چراغ‌های دنده عقب

 

زمانی که تصمیم دارید دنده عقب بروید باید مقداری روشنایی داشته باشید تا بتوانید سطح و مسیر خود را مشاهده کنید و سایرین نیز از وجود شما مطلع گردند. در صورتی که خودروی شما دوربین عقب هم داشته باشد اما باز هم نیازمند این دست از چراغ‌ها هستند تا تصویر بهتری بگیرند. طلق و عدسی این نوع چراغ‌ها بی‌رنگ است و دارای برجستگی می‌باشد تا نور تولید شده را پخش و سطح و فضای بیشتری را روشن نماید.

 

۱۰. چراغ داخل صندوق عقب

 

از دیگر کاربردهای چراغ داخل صندوق عقب به ویژه در ظلمات شب که می‌خواهید داخل صندوق عقب خود را نگاه کنید و نیاز به نور دارید به شما کمک می‌کند تا از آن استفاده کنید که معمولا به صورت تکی یا دو چراغ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *